NKUL 2017

Etter å ha gått inn i et lett post-NKUL-koma fredag kveld, er det på sin plass med en oppsummering av årets tur til Trondheim.

Jeg hadde fått antatt mitt forslag til sesjon og avholdt mitt bidrag onsdag klokken 14:30 – se video under: ↓

Responsen var overveldende, så takk til alle som tok kontakt i løpet av tiden etter for å slå av en prat. Jeg fikk utrolig mange hyggelige henvendelser etter sesjonen og hadde den ene interessante samtalen om god skole etter den andre. Kurs og sesjoner er vel og bra, men gode samtaler er jaggu minst like viktig, enten man får bekreftelse på at det man gjør ser bra ut, eller får testet ut sine meninger og erfaringer på noen som ikke ser det helt på samme måte.

Videre er det på sin plass å gi ros til TV2-skole, som stod for organisering og regi på åpningssekvensen med Harald Eia, Audun Lysbakken, Trine Skei Grande, Trond Giske og minister Torbjørn Røe Isaksen. Kort oppsummert så ble kjerringa fra fjoråret reist og troen på at en tverrpolitisk enighet etablert. Det ble muligens ikke sagt så mye nytt, men det ble sagt mer samstemt og tydelig enn jeg kan huske å ha hørt før. For meg står nemlig håpet om en tverrpolitisk enighet om skolepolitikk øverst på ønskelista; bare da kan politikere slutte å være politiske når de snakker om fremtidens skole.

Videre fikk jeg med meg Digg Læring – Ingvild fra Knappskog skule. Videoen finner du under. Det fascinerende er at Ingvild og jeg i stor grad sier det samme, men fra vår egen livsverden. Veldig fint å få støtte og bekreftelse på observasjonene en selv gjør.

 

Av andre ting jeg fikk med meg og skal prøve ut i nær fremtid, er Elevforlaget som TV2-skole jobber med og Munin.Buzz som Eva Bratvold, NTB og DLD står bak. I jakten på gode verktøy og ressurser som styrker det didaktiske spillerommet, så er førsteinntrykket av disse bra.

Det var også spennende å høre Thomas M. Johanson og Nina Fjeldheim snakke om Humanistskolen – to annerledestenkere som har tatt seriøse grep for å tilnærme seg sin versjon av drømmeskolen. Åpenbart noen skjær i sjøen, men jaggu var det mye flatt hav og medgangsvind de kan vise til etter snart to års drift.

Jeg fikk også med meg en presentasjon av Spleiselaget; en ressursside for å hjelpe ungdom å forstå skatt og arbeidsliv. Man kan bestille besøk fra dem og bruke spillet Byen. Uten å ha spilt det, så var førsteinntrykket en pedagogisk variant av SIMS med skatt og velferdsstat som læringsmål. Skal prøves ut.

Som avslutning fikk vi blant annet høre 13 år gamle Emma gi oss råd og innsikt i et ungt digitalt liv. Bet meg merke i blant annet følgende (omtrentlige) sitat: «Ikke vær en hauk over oss og mobilen vår, da gidder vi ikke si noe – bare vær tydelig på at det er ok og trygt at vi kommer til deg når vi trenger det»  – disse ordene om å ha tillit til våre unge var en passende avslutning på en nasjonal konferanse om bruk av IKT i undervisning og læring.

 

 

Legg igjen en kommentar

